Personbilsutbildning

Här på Norrtälje Trafikskola erbjuder vi individanpassad utbildning efter dina önskemål.

Vi har utbildning för både manuell och automatväxlad bil.

För att körlektionerna ska bli så effektiva som möjligt är våra lektioner 60 minuter långa.

Vårt mål är att du ska bli en självständig, säker förare och att vägen dit ska vara rolig.

Förkunskaper & planering

Oavsett var du befinner dig i din utbildning hjälper vi dig. Läraren kommer att se vilka förkunskaper du har och ge dig tips på vad du kan träna på.

Personbilsutbildningen består av flera delar.

Grunder: Du lär dig växla, styra, bromsa och manövrera bilen på plan mark och i lutning.

Stadstrafik: Här lär du dig bland annat högerregeln, trafiksignaler, körfältsbyten, uppmärksamhet och planering.

Landsväg: I denna del kör vi högfartsväg, påfarter, avfarter, kurvteknik och vändning på landsväg.

Teoriutbildning

Vi erbjuder lärarledda teoriutbildningar i vår trevliga teorisal. Du väljer själv om du vill ha en privat utbildning eller gå tillsammans med andra i en grupp.

Riskutbildningar

”Riskettan” handlar om alkohol och droger, trötthet i trafiken och andra riskfyllda beteenden.  Utbildningen genomförs i grupp i Norrtälje Trafikskolas teorisal.

”Risktvåan” genomförs på Trafikövningsplats Gillinge och handlar bland annat om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden.

Personbilsutbildning

Här anmäler du ditt intresse för personbilsutbildning på Norrtälje Trafikskola.

Tänk på att innan du kan börja övningsköra så måste du ha giltig ID-handling och körkortstillstånd. Körkortstillstånd ansöker du om på trafikverket.se.