Vår praktiska utbildning på moped börjar med att vi kontrollerar elevens kunskaper i manövrering och bromsning.

AM-mopedutbildning

AM-Mopedutbildning

Mopedutbildningen på Norrtälje Trafikskola innefattar en teoretisk och en praktisk del.

Den lärarledda teoretiska utbildningen är på åtta timmar och genomförs i vår teorisal.

Den  praktiska delen är på fyra timmar och startar med 60 minuter på manöverbana. Eleven tränar manövrering och bromsning i olika hastigheter. Den andra timmen genomförs i stadstrafik. Det är viktigt att eleven kan reglerna som gäller i trafiken, vilka risker som kan uppstå i olika miljöer och hur vi undviker dem. Den tredje körlektionen ägnas åt landsvägskörning, där eleven lär sig att köra i olika landsvägsmiljöer och få förståelse för olika situationer som kan uppstå.

På den sista körlektionen genomför vi en utbildningskontroll där eleven visar upp sina kunskaper.

Om eleven blir godkänd på utbildningskontrollen rapporterar Norrtälje Trafikskola till Transportstyrelsen att eleven är klar att genomföra det teoretiska kunskapsprovet på Trafikverket.

Kostnad

I priset  på 3 900 kronor ingår bok, teoritester på internet, 8 lärarledda teorilektioner och 4 timmar praktisk körning.

Körkort för moped klass I

Körkortsbehörigheten AM ger dig rätt att köra moped klass I, moped klass II, traktor och motorredskap klass II.

För att få ett körkort med behörighet AM krävs att du har:

• Ett giltigt körkortstillstånd.
  • Fyllt 15 år.
  • Gått en utbildning hos en behörig utbildare.
  • Blivit godkänd vid ett kunskapsprov (teoriprov) hos Trafikverket.

Ett körkort med behörighet AM är ett riktigt körkort och kan därför användas som ID-kort.

AM-MOPEDUTBILDNING

Här anmäler du ditt intresse för AM-mopedutbildning på Norrtälje Trafikskola.

Tänk på att innan du kan börja övningsköra måste du ha giltig ID-handling och körkortstillstånd. Körkortstillstånd ansöker du om på trafikverket.se.

Värt att tänka på

• Både körkort och förarbevis kan återkallas vid trafikbrott.
  • Ett återkallat körkort eller förarbevis kan innebära svårigheter längre fram i livet när du vill ta körkort för personbil.
  • Du får inte genomföra ett kunskapsprov innan du fyllt 15 år, men du kan påbörja din utbildning tidigare.
  • Övningskörning får ske först när du är 14 år och 9 månader.
  • Privat övningskörning med moped är inte tillåten.